Kocaeli Şehir Hastanesi Çocuk ve Ergen Ruh Hastalıkları Hekimi Uzm. Dr. Damla Balkan Erdoğan “Okul Çağı Çocuklarında Uyum Problemi” hakkında açıklamalarda bulundu.
Dr.Damla Balkan Erdoğan “Okul çağı, çocukların sosyal, duygusal ve akademik gelişimlerinde rol oynayan kritik bir dönüm noktasıdır. Ancak bazı çocuklar, alışık olduğu ve kendilerini güvende hissettiği ev ortamından okul ortamına geçişte bu yeni çevreye uyum sağlamakta zorluk çekebilirler. Okul çağı çocuklarında yaşanan uyum problemleri, hem çocukların hem de ailelerin yaşam kalitesini etkileyebilir. Okula uyum problemini anlamak, çözüm yollarını belirlemek ve çocuğa destek sağlamak için nedenlerin, belirtilerin ve çözümlerin detaylı olarak ele alınması gerekir.” dedi.
Dr. Damla Balkan Erdoğan, okula uyum sorunları genellikle okul öncesi eğitime, ilkokula, ortaokula veya liseye başlama gibi geçiş dönemlerinde görüldüğünü belirtti. Ayrıca okul değişikliği ya da çocuğun hasta olması gibi nedenlerle bir süre okula devam edemediği dönemlerden sonra da uyum sorunu yaşanabilir.Bu uyum problemlerinin, çocuğun aile bireylerinden ayrılma korkusu, sosyal ortamlara girme korkusu, akademik olarak başarısız olma ya da başarısız olacağına ilişkin korkular, ailenin çocuğa karşı aşırı koruyucu tutum sergilemesi, aile içerisinde çatışmalar yaşanıyor olması, ebeveynlerinden birinin uzun süren bir hastalığının olması veya ebeveynlerinden birinin yokluğu, ebeveynlerin boşanmış olması, yakın bir zamanda kardeş doğumu, çocuğun okulda akran zorbalığına maruz kalmış olması gibi bir çok nedenden kaynaklanabileceğini söyledi.
Belirtiler arasında okula gitmeyi reddetme, okula gitse bile tüm gün okulda kalmakta zorluk çekme, okul saatlerinde evden çıkmak istememe veya ebeveynlerinden ayrılmak istememe, okula gitme saati yaklaştığında duygusal olarak sıkıntılı hissetme, bazı durumlarda okul saati geldiğinde duygusal sıkıntıya bağlı karın ağrısı, baş ağrısı, bulantı gibi fiziksel belirtiler gösterme, okula gitmeye zorlandığında inatlaşma ve öfkelenme gibi durumların yer aldığını vurgulayan Dr.Balkan Erdoğan, belirtilerin genellikle okul günlerinde olup tatil günlerinde düzelebileceğini belirtti.
Çocuğun okula başlama sürecini olumlu hale getirmek ve oluşabilecek problemleri en aza indirmek için eğlenceli ve motive edici bir ortam oluşturmanın, okul gezileri, öğretmenlerle tanışma toplantıları gibi okula uyum etkinliklerinin düzenlenmesi, çocuğu okula kimin bırakıp kimin alacağı, okulda neler yapacağı ve okulun kuralları hakkında bilgi vermenin çocuğun endişeleri ve sorunları hakkında kendini ifade etmelerinin desteklenmesi, eğer var ise ailelerin kendi endişelerini çocuğa yansıtmamalarının, okula gitme konusunda çocuğa karşı net ve motive edici bir tutum sergilemenin önemli olduğunu vurguladı. Ayrıca okul ve öğretmenlerle işbirliği içerisinde olarak okulda yaşanan problemler ve çözüm önerilerinin değerlendirilmesinin çocuğun okul sürecine uyumunu kolaylaştırmaya yardımcı olabileceğini ekledi.
Dr. Damla Balkan Erdoğan, tüm bunlara rağmen özellikle ilk bir ay içerisinde uyum sorunlarının çözülememesi durumunda mutlaka ailelerin bir Çocuk ve Ergen Psikiyatri Uzmanından destek almasının büyük önem taşıdığını belirterek açıklamalarını tamamladı.